Bezpečnost

Know-how Bezpečnost Snímač tlaku EU štítky Úspora PH


Pneumatiky jsou to jediné, co spojuje Vaše vozidlo s vozovkou. Kontaktní plocha pneumatiky je velká zhruba jako pohlednice! Je proto důležité pravidelně kontrolovat pneumatiky. Tlak vzduchu by se měl ideálně kontrolovat při každém zastavení při tankování. Zkontrolujte také pravidelnou hloubku dezénu, stáří pneumatiky, zda je pneumatika poškozená a mimo sezónu se ujistěte, že jsou Vaše pneumatiky správně uloženy! Zde jsme pro vás připravili podrobné informace o těchto tématech souvisejících s bezpečností.

HLOUBKA DEZÉNU

Dle zákona je vyžadována minimální hloubka dezénu 1,6 mm. Tip: Pokud již zlatý okraj 1 eurové mince již v profilu úplně nezmizí, nezbývá už dostatek zbytkového dezénu a pneumatiky je třeba vyměnit. Pro letní pneumatiky však společnost Kumho Tyre doporučuje minimální hloubku dezénu 3 mm, protože s malou hloubkou dezénu se extrémně zvyšuje riziko aquaplaningu. U zimních pneumatik se doporučuje minimální hloubka vzorku 4 mm, v opačném případě se výrazně zhorší zejména trakce. Pomocí indikátorů opotřebení integrovaných v základně dezénu (TWI - Indikátor opotřebení běhounu) můžete zjistit, zda jste již dosáhli minimální hloubky vzorku.

TLAK V PNEUMATICE 

Tlak vzduchu v pneumatikách přímo ovlivňuje důležité faktory jako je bezpečnost jízdy, spotřeba paliva a opotřebení pneumatik. Na našich silnicích jezdí s optimálním tlakem vzduchu v pneumatice pouze každý čtvrtý řidič. U 10 % řidičů je snížený tlak dokonce o více než 0,6 bar pod normální hodnotu. Pneumatika vždy ztrácí vzduch kvůli difuzi přes boční stěnu. Ačkoli jde o zanedbatelné procento, ztráta vzduchu se časem zvyšuje až na nebezpečnou úroveň. Důsledky: Pneumatika není dostatečně silná při zatáčení, vozidlo reaguje se zpožděním na pohyby řízení, zhoršený přímý chod vpřed a prodloužená brzdná dráha. Skutečný rozsah těchto nedostatků je obvykle zřejmý pouze v nebezpečných místech, kdy z auta využíváme maximum jeho jízdních vlastností

Pokud je pneumatika naplněná příliš málo vzduchem, tlaku na zatížení kola je z velké části distribuován k vnějším okrajům a snižuje se ve středu běhounu. V důsledku rozdílného rozdělení sil v závislosti na rychlosti a hmotnosti vozidla dochází někdy k silnému ohýbacímu pohybu s vývojem tepla nad 150 ° C. V nejhorším případě se materiál přehřeje v oblasti ramen, spodní konstrukce ztratí pevnost, části běhounu a pás se uvolní. Tlak v pneumatice nižší o pouhých 0,2 baru snižuje životnost pneumatiky přibližně o 15 % a tlak nižší o 0,6 baru snižuje životnost až o 45 %. Kromě toho se zvyšuje i valivý odpor, což dále vede ke zvýšené spotřebě paliva.

Tlak vzduchu v pneumatice má vliv na:
- zahřívání pneumatiky
- komfortní odtlumení
- jízdní vlastnosti
- přilnavost
- trakci
- brzdnou dráhu
- valivý odpor

„Příliš vysoký nebo příliš nízký tlak má vážný dopad na kontakt pneumatiky s vozovkou,“ vysvětluje mnichovský profesor Norbert Seitz, jeden z nejznámějších německých výzkumníků pneumatik a odborníků na pneumatiky. „Běhoun se pak nemůže správně pohybovat po povrchu vozovky.“ Výsledek: rychlejší a nerovnoměrnější opotřebení. Důsledky pro vaši bezpečnost jsou ještě rozhodující: „Přilnavost pneumatiky se ztrácí a brzdná dráha se prodlužuje. To může také způsobit nestabilitu vašeho vozidla při jízdě v zatáčkách“ varuje specialista na pneumatiky Seitz.

Důsledky nízkého tlaku v pneumatikách:
- zvýšení valivého odporu
- zvýšení spotřeby paliva
- zvýšení opotřebení pneumatik (o 0,4 bary méně: až o 30 procent kratší životnost)
- zvýšená spotřeba paliva (o 4 procenta více při nížším tlaku o 0,6 baru)
- snížení životnosti pneumatik: 10 procent při tlaku o 0,2 baru méně než je správně, 45 procent při 0,6 barech

Od 0,3 baru existuje riziko: Teplota pneumatiky se velmi rychle vyšplhá (přibližně na 120 ° C) a hrozí prasknutí pneumatiky. Pokud je tlak příliš nízký, střední část běhounu pneumatiky se vydouvá dovnitř, pokud je tlak příliš vysoký, vyboulí se ven. To snižuje kontaktní plochu a přilnavost. Zbývající kontaktní plocha se více zahřívá, což urychluje odírání.

Měli byste se také ujistit, že jsou na pneumatikách přítomny všechny čtyři uzávěry ventilů. Ty chrání ventily před silným zašpiněním.

STÁŘÍ PNEUMATIKY

Přesný věk pneumatiky je vyražen na boční stěně pneumatiky jako čtyřmístné číslo DOT (DOT = Department of Transportation). Například: pokud je na pneumatice DOT 0315, znamená to, že pneumatika byla vyrobena ve 3. kalendářním týdnu roku 2015.

Co se ale týká nových pneumatik, které byly skladovány po dlouhou dobu? Pneumatiky stárnou kvůli fyzikálním a chemickým procesům, například kvůli vlivům počasí, jako je UV záření, vlhkost a extrémně vysoké nebo nízké teploty. To mění pružnost a přilnavost pneumatiky. To platí také pro pneumatiky, které se nepoužívají nebo používají velmi málo. Pro potlačení tohoto procesu se do materiálu přidávají látky, které výrazně zpomalují proces stárnutí. Tím je zajištěno, že správně skladované pneumatiky splňují také specifikaci nové pneumatiky po dobu několika let (maximálně 5 let) a že není narušena jejich vhodnost pro použití. Za předpokladu, že jsou správně a správně skladovány, jsou pneumatiky do 3 let zcela nové a až do 5 let nové. U nepoužitých pneumatik, které nejsou starší než 5 let, je nákup a instalace technicky neškodné. Odborníci doporučují výměnu pneumatik starších 10 let. Pokud mají vaše pneumatiky 6 let a více, nechte hodnocení na odborníkovi na pneumatiky. Jen ten vám může spolehlivě říct, zda jsou dezén, běhoun a pryž stále bezpečné. Mimochodem, pneumatiky vyrobené před rokem 2000 mají pouze třímístný identifikátor. Zde první dvě číslice označují kalendářní týden výroby. Za ním je vyražen malý trojúhelník - symbol pro 90. léta - a poslední číslice označuje rok v 90. letech. Pokud trojúhelník chybí, pneumatika byla vyrobena v 80. letech.

POŠKOZENÍ PNEUMATIKY

Kromě minimální hloubky dezénu a tlaku vzduchu by měly být v pravidelných intervalech a zejména před dlouhými cestami kontrolovány následující body:

- poréznost pneumatik
- trhliny, důlky a vybouleniny na pneumatikách
- cizí předměty v pneumatikách
- kontrola, zda jsou všechna vyvažovaíc záavží na svém místě

USKLADNĚNÍ

Mnoho specializovaných servisů Vám v dnešní době nabízí možnost uložení pneumatik mimo sezónu za přijatelnou cenu. Před uložením zároveň zajistí důkladnou kontrolu pneumatik a pneumatiky vyčistí od nečistot.

Pokud však chcete ušetřit peníze a chcete pneumatiky uložit ve vlastní garáži, měli byste si dát pozor na následující body:

- Před výměnou pneumatiky zvyšte tlak vzduchu na čerpací stanici o 0,5 baru. Tím bude uskladněná pneumatika stabilnější.
- Označte pneumatiky křídou, např. PL pro „přední levá“ atd.
- Po demontáži kol musí být zkontrolovány následující body:

1.       Vypadají boky pneumatiky porézně nebo na nich praskliny nebo prohlubně? Pokud ano, nezapomeňte navštívit odborný servis, kde pneumatiky zkontrolují a poradí, zda jsou pneumatiky stále použitelné nebo je třeba je vyměnit.

2.       Našli jste cizí předměty v běhounu? Pokud jsou pneumatice nalezli vtlačené kamínky nebo úlomky, opatrně je odstraňte malým šroubovákem. Doporučujeme pneumatiky také jemně očistit od prachu a špíny z brzd.

3.       Pokud se v podélných drážkách objeví ukazatele opotřebení, které ukazují minimální zůstatek dezénu, je potřeba pneu vyměnit. 

Pneumatiky i kompletní kola (pneumatiky na ráfcích) by měly být skladovány vždy ve svislé poloze (svisle), nikoli na sobě. Alternativně mohou být pneumatiky nebo kola zavěšeny také na speciálních stojanech na pneumatiky. Teplota v místě skladování by měla být mezi 15 a 25 ° C. Aby nedošlo k poréznosti pneumatik, nesmí být nikdy skladovány přímo na radiátoru nebo vystaveny přímému slunečnímu záření venku!