Know-how
Know-how Bezpečnost Snímač tlaku EU štítky Úspora PHSTRUKTURA PNEUMATIKY
Již ve fázi vývoje je stanoveno množství vlastností, které by pneumatika měla mít pneumatika. Požadavky sahají od brzdných, aquaplaningových a manipulačních vlastností přes odolnost proti otěru, pohodlí až k hlučnosti a valivému odporu. Pneumatiky by měly být co nejlehčí. V konečném důsledku platí toto: U každé pneumatiky nesmí index zatížení klesnout pod nejvyšší zatížení na nápravu specifikovanou v registračním dokumentu vozidla a index rychlosti nesmí klesnout pod maximální rychlost uvedenou v registračním dokumentu vozidla. Maximální součet hnacích, brzdových a bočních sil musí být bezpečně přenesen na silnici za nejrůznějších povětrnostních podmínek.
OZNAČENÍ PNEUMATIK
Z právního hlediska se označení pneumatiky skládá ze značky schválení typu na boční stěně pneumatiky a je požadována minimální hloubka vzorku 1,6 mm. Každý, kdo má stále staré osvědčení o registraci vozidla, uvidí povolené velikosti pneumatik v oddílech 20 až 23 nebo jako záznam v oddílu 33. Nové osvědčení o registraci, které platí od 1. října 2005, uvádí v oddílech 15.1 a 15.2. zpravidla několik povolených velikostí a informaci o tom, zda mohou být také použity alternativní rozměry. V každém případě záleží na úplném označení. Příklad: 195/65 R15 91H: 195 znamená šířku pneumatiky v milimetrech. 65 označuje poměr výšky boku k šířce pneumatiky v procentech, v našem příkladu je výška boku 65% šířky pneumatiky. R znamená radiální pneumatiky, tj. pneumatika byla vyrobena v radiální konstrukci. 15 označuje průměr kola v palcích. 91 je klíčovým údajem nosnosti pneumatiky. H je symbol rychlosti pro maximální rychlost (210 km / h).
DEZÉN
Dezén pneumatiky je jediným přímým kontaktním plochou mezi vozidlem a vozovkou, sestává z běhounu s profilem nahoře a stabilizační vrstvou pod ním. Na dezén pneumatik jsou kladeny vysoké požadavky: optimální přenos sil, krátká brzdná dráha, vysoká bezpečnost při aquaplaningu, maximální stabilita v zatáčkách, nízká hlučnost, vysok&<bryacute; kilometrový výkon, dobrá přilnavost za mokra, rovnoměrné opotřebení, samočištění, atraktivní dezén a u zimních pneumatik také přilnavost na ledu a sněhu. Obtížnost spočívá ve vývoji pneumatiky tak, aby měla optimální jízdní vlastnosti za všech podmínek a optimálně řešila tzv. Střet cílů. Rozhodujícím faktorem je zde vývoj inovativních dezénů běhounu a speciálních pryžových směsí pro běhoun s cílem optimalizovat výkonové vlastnosti pneumatiky.
Při navrhování dezénu se rozlišuje mezi symetrickými a asymetrickými dezény. Zatímco se symetrickým dezénem (při pohledu ze středu pneumatiky) běží dezén symetricky, s asymetrickým dezénem jsou kombinovány různé vlastnosti dezénu v jedné pneumatice. Z vnější strany mají tyto pneumatiky většinou uzavřené rameno, což vede ke zvýšení tuhosti bloku a v důsledku toho ke zlepšení stability v zatáčkách. Otevřená oblast dezénu, která vede směrem k vnitřnímu ramenu, naproti tomu přebírá úkol rychlého odvodu vody. Pneumatiky s asymetrickým dezénem mohou být namontovány na vozidlo podle potřeby, mají pouze předepsaný vnitřek nebo vnějšek, který je třeba dodržovat.
K pozitivním částem dezénu pneumatiky se řadí dezénové bloky v běhounu. Používají se hlavně k zajištění přilnavosti pneumatiky na silnici, bez ohledu na podmínky. Opakem pozitivní části jsou drážky běhounu pneumatiky, nazývané také záporná část. Slouží hlavně k vypouštění vody z běhounu a ovlivňují pozitivně aquaplaningové vlastnosti pneumatiky.
VELIKOSTI PNEUMATIK
Příklad: 195/65 R15 91H. Popis velikosti pneumatiky obsahuje informační šířku pneumatiky v mm (zde: 195), poměr výšky pneumatiky k šířce pneumatiky v% (zde: 65), konstrukci pneumatiky (zde: R = radiální), průměr ráfku v palcích (zde: 15), index nosnosti (zde: 91 = až 615 kg) a index rychlosti (zde H = až 210 km / h). Každý, kdo má stále staré osvědčení o registraci vozidla, uvidí povolené velikosti pneumatik podle oddílů 20 až 23 nebo jako záznam podle oddílu 33. Nové osvědčení o registraci, které platí od 1. října 2005, uvádí pouze jednu z položek v oddílech 15.1 a 15.2. možná několik povolených velikostí.
BOČNICE PNEUMATIKY
Bočnice je velmi citlivou částí pneumatiky a má velký vliv na jízdní vlastnosti a pohodlí. Čím níž je posazena, tím stabilnější je jízdní chování, ale snižuje se jízdní komfort. Výšku bočnice najdete v označení pneumatiky za lomítkem (např. 205/55 R 16 91V) a označuje poměr výšky bočnice k šířce pneumatiky. V extrémních situacích, například při jízdě po obrubníku, se může bočnice vážně poškodit.
PROFILOVÉ ČÍSLO PNEUMATIKY
Profilové číslo pneumatiky je poměr výšky pneumatiky k šířce pneumatiky v%. Uvádí se v označení velikosti pneumatiky. Příklad: Pneumatika o rozměru 175/70 R 13 má šířku 175 milimetrů, boční výška je 70% šířky. V sektoru osobních automobilů se nízkoprofilové pneumatiky označují také jako „široké pneumatiky“. To znamená pneumatiky s poměrem výšky / šířky od 50 % (např. 195/50 R15 82V). Výhody takových pneumatik se vyplatí zejména pro vozidla vyšších tříd rychlosti díky vyšší stabilitě jízdy, lepší přesnosti řízení a možnosti instalace větších a účinnějších brzdových systémů. Široké pneumatiky mají obvykle obzvláště přitažlivý dezén, protože pneumatiky by měly vypadat sportovně a atraktivně.
INDEX RYCHLOSTI
Index rychlosti se vztahuje k maximální rychlosti pneumatiky v závislosti na nosnosti. Pneumatiky se symbolem M+S jsou označovány nižším indexem rychlosti (např. písmenem „T“ do 190 km / h). Příklad: Vozidlo s maximální rychlostí 225 km / h musí mít pneumatiky se symbolem rychlosti „V“ (do 240 km / h). U pneumatik M + S může cestovat také s pneumatikami „T“ (do 190 km / h) nebo „H“ (do 210 km / h), avšak pouze v případě, že je k zornému poli řidiče připevněna nálepka. Vždy je možné používat pneumatiky se symboly vyšší rychlosti!
INDEX NOSNOSTI
Index NOSNOSTI, nazývaný také index zatížení, je dvoumístné až trojmístné číslo na konci označení velikosti: např. 205/55 R16 91H. Například číslo 91 označuje maximální nosnost pneumatiky 615 kg při dodržení stanovené rychlosti.
RUNFLAT PNEUMATIKY
Kumho Tyre XRP (Extended Runflat Performance) je založena na samonosné, zesílené boční stěně, která v případě nehody sama při kompletním vypuštěnmí duše vytvoří nosnou vrstvu mezi silnicí a ráfkem. Zajistí také to, že pneumatika nespadne z ráfku a zajistí tak bezproblémový dojetd až 80 km při maximální rychlosti 80 km/h. Díky této technologii se řidiči vyhnou nebezpečné výměně pneumatiky, například na silně používané dálnici. Hmotnost vozidla se sníží, sníží se spotřeba benzínu a zvýší se využitelný objem kufru. K použití pneumatik Runflat je nutný systém monitorování tlaku v pneumatikách (TPMS)!
Výhody:
- V případě poruchy pokračujete v jízdě až do 80 km s max. rychlostí 80 km / h
- Žádné nebezpečné výměny pneumatik, například na dálnici
- Není potřeba žádné rezervní kolo
- Snižuje celkovou hmotnost vozidla a šetří tak palivo
- Šetrné k životnímu prostředí
- Kompatibilní se všemi standardními ráfky
Čistě statisticky mají řidiči každých 8 let nehodu s pneumatikou. Kromě technologie run-flat mají někteří výrobci ve své řadě také rezervní kolo, které je menší a lehčí než běžné rezervní kolo. Provozní vlastnosti jsou omezené a rychlost je omezena na 80 km / h. Takzvané systémy Tirefit šetří ještě více místa: do pneumatiky se vstřikuje tekutý tmel a dočasně uzavře malé otvory. Systémy Tirefit však lze použít pouze pro malé defekty a ne pro velké poškození, jako je prasklá pneumatika.
ZIMNÍ PNEUMATIKY (M+S)
Neexistuje žádná právní definice zimních pneumatik, protože dosud nebyly v rámci celoevropských standardizovaných zkoušek stanoveny postupy pro zimní podmínky. Po vyhodnocení četných testů pneumatik nezávislým odborným tiskem a průmyslem lze stále identifikovat jasné charakteristiky zimních pneumatik. Na základě těchto výsledků zkoušek si může spotřebitel zvolit nejbezpečnější volbu podle svých provozních podmínek. Vnější vlastnosti, které označují zimní pneumatiky, jsou: značení M + S, symbol sněhové vločky, drážky a speciální směs běhounu. Hloubka vzorku je také zvláště důležitá pro vhodnost pneumatiky pro zimní podmínky na silnici: zákonná minimální hloubka vzorku je v celé Evropě 1,6 milimetru. Kumho však varuje před jízdou zimních pneumatik až do zákonem stanovené minimální hloubky dezénu. Pneumatika může ztratit svou vhodnost na zimu, pokud hloubka vzorku klesne pod 4 milimetry. Například v Rakousku je proto zákonným požadavkem, aby zimní pneumatika měla hloubku vzorku nejméně 4 milimetry. Pod 4 milimetry již přestanou fungovat drážky, které zvětšují přilnavost hrany pneumatiky. Výsledkem je, že pneumatika ztratí jednu ze základních vlastností zimní pneumatiky. Složení gumové směsi se také může změnit, když se přiblížíte k minimální hloubce dezénu, protože zimní pneumatiky mají speciální dezén, který zajišťuje, že guma neztvrdne a zůstane elastická i při nižších teplotách. Pro zlepšení jízdních vlastností zimní pneumatiky je pod běhounem tvrdší směs, která zajišťuje jízdní stabilitu. Pokud se dosáhne této tvrdší směsi, zimní pneumatika má tedy výrazně horší zimní a mokré vlastnosti. Problém je v tom, že označení M + S může jeho výrobce připojit k jakékoli pneumatice, aniž by existoval jakýkoli právní základ. M + S znamená bláto a sníh. V 50. letech 20. století začali lidé používat tento symbol k označení hrubších profilů bláta a sněhu. Nyní existují země, ve kterých má téměř každá pneumatika tento štítek M + S, bez ohledu na to, zda se jedná o zimní pneumatiky nebo ne. Významnost zimních charakteristik je proto velmi omezená. Na druhé straně za symbolem sněhové vločky je standardizovaná kontrola s definovanými kritérii. Zde je pneumatika porovnána se standardizovanou pneumatikou. Pokud pneumatika dosáhne lepších hodnot než srovnávací pneumatika, obdrží symbol sněhové vločky.Tato zkouška se stala nezbytnou poté, co byly pneumatiky s kódem M + S téměř výhradně nabízeny v USA a spotřebitelé již nemohli rozlišovat, zda má pneumatika zimní vlastnosti nebo ne.
Jemné, většinou zvlněné profilové řezy, tzv. lamely, také zajišťují požadovaný blokovací účinek s (sněhem pokrytou) povrchem silnice vytvářením dalších okrajů úchopu. Zimní pneumatiky mají až 2000 lamel, díky čemuž se na první pohled liší od letních pneumatik, které v běhounu lamely nemají nebo jen málo. Kromě většinou vlnitých lamel existují i voštinové nebo rovné lamely.